Skip to main content

Współpraca firm z fundacjami – jak budować trwałe relacje i osiągać wspólne cele?

Współpraca firm z fundacjami

Współpraca fundacji, organizacji pożytku publicznego, z firmą, niesie dla obu stron obopólne korzyści. Pogłębiają się one, jeśli ich działalność jest ukierunkowana na określoną grupę osób. Oznacza to, że biznes wspierający fundacje onkologiczne może nie tylko wpłynąć na poziom i jakość realizowanych przez OPP zadań, ale też na ogólnie rozumiane dobro pacjentów. Jak taka współpraca powinna wyglądać? Jak kreować ją tak, aby przyniosła wspólne cele?

Współpraca pomiędzy fundacjami a biznesem – od czego zacząć?

Fundacje są najczęściej organizacjami realizującymi określone zadania na rzecz docelowej grupy osób. Przykładem jest tu nasza Fundacja Urtica Dzieciom, której działalność statutowa polega na organizacji różnego rodzaju przedsięwzięć z myślą o małych pacjentach onkologicznych oraz ich bliskich. Współpraca naszej Fundacji z biznesem niesie ze sobą szereg korzyści nie tylko dla nas, jako określonej jednostki organizacyjnej, ale też dla danego przedsiębiorstwa.

Na czym polega współpraca na linii fundacja – biznes?

Współpraca fundacji z biznesem polega przede wszystkim na podejmowaniu działań, które mają przynieść obopólne korzyści dla każdej ze stron. Tylko w takich warunkach można mówić o kooperacji, która może obejmować:

  • wsparcie finansowe ze strony firm na rzecz fundacji,
  • wsparcie rzeczowe, w ramach którego firma oferuje sprzęt niezbędny do realizacji projektu,
  • wsparcie merytoryczne, które polega np. na wsparciu w rozliczeniu środków, przygotowaniu wniosków, sporządzaniu umów itd.,
  • wsparcie promocyjne, w ramach którego fundacja wspiera reklamę podmiotu dotującego jej działalność,
  • wsparcie w realizacji wspólnego projektu, w którym niezbędny jest partner społeczny lub biznesowy.

Podwaliny prawne współpracy organizacji pozarządowych z biznesem

Niezależnie od tematyki i rodzaju realizowanych projektów, współpraca przedsiębiorstw z fundacjami powinna być umocowana prawnie. Przejrzystość i jasno określone zasady to fundament trwałej, wieloletniej współpracy.

Jak zatem uporządkować prawnie kwestię współpracy, jaką podejmują ze sobą organizacje OPP i biznes? Pod względem organizacyjnym można to zrobić na dwa sposoby:

  1. Jeśli fundacja otrzymuje wsparcie finansowe, rzeczowe lub w formie wymiany usług, niezbędne jest podpisanie stosownej umowy pomiędzy obydwoma podmiotami. Takim dokumentem może być np. umowa wsparcia finansowego lub rzeczowego, która uwzględni zakres pomocy, jej wartość, a także czas, na który zostało ono przydzielone.
  2. Jeśli fundacja otrzymuje wsparcie w postaci wolontariatu pracowniczego, nie zachodzi obowiązek podpisywania żadnych umów, których przedmiotem byłaby współpraca firm z fundacjami. W tym przypadku fundacja powinna podpisać umowy wolontariackie z przedstawicielami firmy, gdyż w ich gestii (a nie przedsiębiorstwa, jako całości) ma być realizowane wspomniane wsparcie.

Osiąganie wspólnych celów na linii OPP biznes

Tak, jak mówiliśmy wcześniej, jeśli współpraca firm z fundacjami ma odbywać się w sposób efektywny, niezbędna jest transparentność działań realizowanych po obu stronach. Na tym jednak nie koniec. Zwiększoną motywację do angażowania się na rzecz wspólnego dobra można osiągnąć również poprzez szereg działań, które jeszcze bardziej motywują do udzielania wsparcia. Jeśli fundacja OPP otrzyma określoną pomoc, może – poprzez odpowiednie narzędzia promocyjne – zintensyfikować promocję przedsiębiorstwa na rynku lokalnym lub globalnym lub brać czynny udział w pozyskiwaniu grantów na określone projekty.

Warto zauważyć, że osiąganie przez obydwie strony określonych celów jest łatwiejsze, gdy mamy do czynienia z poszerzonym spektrum działań realizowanych przez obydwie strony. Ich przykłady możnaby mnożyć. W naszej specjalizacji współpraca na linii OPP – biznes, może być realizowana na kilka różnych (przykładowych) sposobów:

  • poprzez finansowanie kampanii społecznych i innych działań edukacyjnych, które skupiają się przede wszystkim na promocji zdrowia wśród małych dzieci, a także badań przesiewowych, szczepień itd.,
  • finansowanie dodatkowych zajęć dla podopiecznych fundacji, dzięki którym każde dziecko chore na raka (oraz jego bliscy) może liczyć na kompleksowe wsparcie psychologiczne,
  • poprzez działalność polegającą na organizacji wypoczynku dla dzieci cierpiących na nowotwory i ich najbliższych oraz opiekunów,
  • w ramach wolontariatu pracowniczego, który należy rozumieć jako nieodpłatne wsparcie pracowników na rzecz projektu realizowanego przez współpracującą z nimi firmę.

W naszym rozumieniu społeczna odpowiedzialność biznesu to nastawienie obydwu współpracujących ze sobą stron na to, by pomagać, wspierać, ale też korzystać z możliwości, jakie daje prowadzenie działań promocyjnych na rzecz wybranej społeczności. W ten sposób kształtuje się pozytywny PR przedsiębiorstwa, które odbierane jest w społeczeństwie jako podmiot godny zaufania.

Reasumując, trwałe relacje we współpracy firm z fundacjami są możliwe, ale do ich zachowania niezbędna jest wiarygodność, przejrzystość i zaangażowanie w ramach CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Newsletter

Zapisz się do Newslettera, żeby być na bieżąco
ze sztuką pomagania.